ترموستات هوشمند چیست؟ بررسی انواع، مزایا و معایب

ترموستات هوشمند چیست

اگر به دنبال راهی برای افزایش راحتی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی خانه خود هستید، با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با ترموستات هوشمند آشنا کنیم و به بررسی مزیت‌های استفاده از آن بپردازیم.

ترموستات دمای هوشمند برای شما خانه‌ای هوشمندتر، اقتصادی‌تر و سازگارتر با محیط زیست فراهم می‌آورد. استفاده از ترموستات هوشمند خانه به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی دمای محیط را کنترل کنید و در عین حال مصرف انرژی را کاهش دهید.

ترموستات هوشمند چیست

فهرست مطالب

ترموستات هوشمند چیست؟

ترموستات هوشمند، دستگاهی است که برای کنترل دما به صورت خودکار و از راه دور در خانه‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند گرمایش، سرمایش و تهویه خانه را مدیریت کند.

ترموستات هوشمند با اتصال به اینترنت یا پروتکل های مختلف سیمی و بی سیم به شما این امکان را می‌دهد تا دمای خانه را از طریق گوشی، تبلت یا لپ تاپ خود، از راه دور کنترل و مدیریت کنید.

از ترموستات دمای هوشمند می‌توانید علاوه بر خانه در دفتر کار و یا هر فضایی که نیاز به مدیریت دما دارد، استفاده کنید.

تفاوت ترموستات هوشمند و معمولی

ترموستات‌ های هوشمند و معمولی (ترموستات سنتی) هر دو برای تنظیم دمای محیط استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

ویژگی ترموستات‌ های معمولی

ترموستات های معمولی دارای یک پیچ، اهرم یا دکمه هایی برای تنظیم دما هستند و شما فقط می‌توانید دما را به صورت دستی ‌از طریق پنل نصب شده بر روی دیوار، تغییر دهید.

این نوع ترموستات‌ها امکان برنامه‌ریزی و کنترل از راه دور ندارند.

ترموستات های معمولی (ترموستات های سنتی)
ترموستات معمولی برای تنظیم دستی دمای منزل

ویژگی ترموستات های هوشمند

از طرف دیگر، ترموستات های هوشمند، دما را به صورت خودکار تنظیم می‌کنند تا در زمان‌های غیرضروری مصرف انرژی را کاهش دهند. با این ترموستات‌ها، از طریق اپلیکیشن موبایل می‌توانید دما را از راه دور تنظیم و کنترل کنید.

همچنین، ترموستات های هوشمند با ارائه گزارش‌های دقیق از مصرف انرژی و پیشنهاداتی برای بهینه‌سازی مصرف، به شما کمک می‌کنند هزینه‌های انرژی را کاهش دهید.

ترموستات هوشمند سازی
ترموستات هوشمند خانه

کاربرد ترموستات هوشمند

ترموستات‌ های هوشمند با ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته، امکان کنترل دقیق و کارآمد دما را در محیط‌های مختلف فراهم می‌کنند. علاوه بر استفاده در منازل، ترموستات‌های هوشمند در فضاهای مختلفی مانند موارد زیر نیز کاربرد دارند:

  • ترموستات هوشمند گلخانه
  • ترموستات هوشمند رادیاتور
  • ترموستات هوشمند داکت اسپلیت
  • ترموستات هوشمند موتورخانه و…

ترموستات‌ های هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

ترموستات‌های هوشمند اکثرا با اتصال به اینترنتِ خانه شما و از طریق یک برنامه در تلفن همراه یا دستگاه‌های دیگر کار می‌کنند و امکان مدیریت تنظیمات را از راه دور برای شما میسر می‌کنند.

هنگامی که یک تنظیم دما را به برنامه گوشی وارد می‌کنید، آن تنظیم از طریق اینترنت به ترموستات هوشمند منتقل می‌شود و سپس ترموستات آن سیگنال را به سیستم HVAC (گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع) ارسال می‌کند.

به همین راحتی شما می‌توانید قبل از رسیدن به منزل، دمای دلخواه خود را در برنامه تنظیم کنید تا در زمان ورود، خانه به گرمی یا خنکی مد نظر شما رسیده باشد و از آن لذت ببرید.

قابلیت یادگیری (Laerning) ترموستات هوشمند خانه
نحو کارکرد ترموستات هوشمند با قابلیت یادگیری

اگر اینترنت قطع بشود، آیا ترموستات هوشمند از کار می‌افتد؟

اگر اینترنت قطع شود، فقط عملکرد آن دسته از ترموستات های هوشمندی که به طور مستقیم به اینترنت متصل میشوند و اطلاعات آنها وابسته به فضای Cloud است، متوقف میشود.

اما

برخی ترموستات ها مانند ترموستات برند Control 4 از طریق پروتکل های مختلف بی سیم به کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند متصل است و حتی اگر اینترنت هم قطع شود، عملکرد ترموستات هوشمند مثل سایر تجهیزات و امکانات در خانه هوشمند کنترل 4 (Control4) پابرجاست.

کلید ترموستات هوشمند چیست؟

کلید ترموستات به شما اجازه می‌دهد تا تنظیمات ترموستات را به صورت دستی یا از طریق اپلیکیشن تغییر دهید و به راحتی دما را کنترل کنید.

به طور کلی، یک ترموستات هوشمند سازی شده با کنترل دما، در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند و راحتی شما را در خانه افزایش می‌دهد.

تنظیم ترموستات هوشمند
تاچ پنل کنترلی برای تنظیم ترموستات و همه چیز در برند هوشمند سازی Control4

انواع ترموستات هوشمند

ترموستات های هوشمند بر اساس امکاناتشان می‌توانند به دسته‌‌های مختلف تقسیم شوند. اما یکی از مهمترین دسته بندی های انواع ترموستات های هوشمند بر اساس نوع اتصال آنهاست که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:

ترموستات های هوشمند سیمی

ترموستات‌های سیمی مستقیماً با استفاده از سیم به سیستم HVAC (گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع) خانه شما متصل می‌شوند.

آنها به سیستم الکتریکی خانه شما متصل شده و برای اتصال به سیگنال‌های بی سیم متکی نیستند. ترموستات‌های هوشمند سیمی ممکن است نیاز به نصب حرفه‌ای داشته باشند.

ترموستات‌های هوشمند بی‌سیم

از طرف دیگر، ترموستات‌های بی‌سیم، معمولاً از طریق Wi-Fi یا پروتکل‌های بی‌سیم دیگر با سیستم HVAC خانه شما ارتباط برقرار می‌کنند.

این ترموستات ها برای اتصال به سیستم تهویه مطبوع شما نیازی به سیم‌کشی فیزیکی ندارند و دست شما برای محل نصب آنها بازتر است. نصب ترموستات‌های هوشمند بی‌سیم اغلب آسان‌تر است، زیرا می‌توان آن‌ها را در هر جایی در محدوده شبکه Wi-Fi خانه‌تان قرار داد.

ترموستات هوشمند وای فای چیست؟

ترموستات هوشمند وای فای یعنی ترموستاتی که بر اساس پروتکل بی سیم وای فای WiFi کار میکند.

توجه داشته باشید که در اینجا اتصال با WiFi به معنای اتصال به اینترنت نیست! بلکه به معنای اتصال دستگاه ها و تجهیزات خانه هوشمند به هم از طریق پروتکل WiFi است.

توصیه میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پروتکل های خانه هوشمند مقاله زیر را مطالعه کنید:

پروتکل های خانه هوشمند؛ معرفی ۱۳ پروتکل سیمی و بی سیم استاندارد

ترموستات هوشمند پیامکی چیست؟

ترموستات هوشمند پیامکی، اعلان‌ها را به جز اپلیکیشن، از طریق پیامک نیز روی گوشی موبایلتان ارسال می‌کند.

در پروژه‌هایی که حساسیت بالایی در کنترل از راه دور در مواقع قطعی اینترنت وجود دارد، شرکت هوشمند سازی پلان از ماژول SMS نیز برای اطلاع رسانی استفاده میکند.

ترموستات هایی که با هوش مصنوعی کار میکنند

بعضی از ترموستات های هوشمند قابلیت یادگیری (Learning) از طریق هوش مصنوعی دارند. آنها الگوهای استفاده شما را در طول زمان تجزیه و تحلیل می‌کنند و تنظیمات دما را بر اساس آن انجام می‌دهند.

به عنوان مثال، اگر معمولاً دما را در شب پایین می‌آورید، ترموستات خانه هوشمند این عادت را یاد می‌گیرد و به طور خودکار شروع به انجام آن می‌کند. این ویژگی به بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک می‌کند و شما را از تغییر مداوم تنظیمات، بی‌نیاز می‌کند.

ترموستات های هوشمند مجهز به Geofencing

ترموستات‌های هوشمند اغلب با ویژگی‌های اضافی مانند Geofencing و ادغام با سایر دستگاه‌های هوشمند، ارائه می‌شوند. Geofencing از موقعیت مکانی تلفن هوشمند شما برای تشخیص زمان خروج یا بازگشت به خانه استفاده می‌کند.

بنابراین، اگر به محل کار می‌روید، ترموستات هوشمند می‌تواند به طور خودکار دما را تنظیم کند تا در مصرف انرژی صرفه جویی کنید، و هنگامی که در راه بازگشت هستید، می‌تواند خانه را تا سطح دلخواه شما گرم یا خنک کند.

ترموستات قابل برنامه ریزی چیست؟

ترموستات با قابلیت برنامه‌ریزی یک دستگاه هوشمند است که به شما امکان تنظیم خودکار دمای محیط را بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین‌شده می‌دهد.

با این ترموستات می‌توانید دما را برای زمان‌های مختلف روز، تعیین کنید تا محیط خانه شما همواره در دمای مطلوب باشد و مصرف انرژی بهینه شود.

ترموستات قابل برنامه ریزی و دیجیتال
ترموستات دیجیتالی با قابلیت برنامه‌ریزی

تفاوت بین ترموستات هوشمند و ترموستات قابل برنامه‌ریزی

یک ترموستات قابل برنامه‌ریزی به کاربر اجازه می‌دهد تا زمان بندی و تنظیماتی را برای کنترل دما در آن وارد کند.

ترموستات هوشمند یک پله بالاتر از ترموستات قابل برنامه‌‌ریزی است، زیرا علاوه بر اینکه به کاربر امکان می‌دهد تا تنظیمات دلخواه خود را وارد کند، بلکه برای ویژگی‌ها و عملکرد پیشرفته‌تر نیز به اینترنت یا پروتکل های بیسیم یا سیمی متصل می‌شود و امکان کنترل از راه دور را فراهم میکند.

به عبارت دیگر، با ترموستات‌های هوشمند، برنامه‌ریزی زمان‌بندی یا تنظیم دما برایتان آسان‌تر می‌شود، زیرا می‌توانید به ترموستات خود، از راه دور از طریق برنامه تلفن هوشمند یا دستگاه دیگری دسترسی داشته باشید.

‌ترموستات دیجیتال چیست؟

ترموستات دیجیتال که با نمایشگرهای جذاب، برای شما امکان مشاهده و تنظیم دما را فراهم می‌کند.

آیا ترموستات دیجیتال همان ترموستات هوشمند است؟

نه لزوما. قابلیت هوشمند موقعی به یک ترموستات اطلاق میشود که ترموستات در ارتباط با بقیه دستگاهها نظیر موبایل، کنترل کننده مرکزی، تبلت و … قرار بگیرد و از طرفی قابلیت تعیین سناریو برای حالت‌های مختلف را داشته باشد.

اما ترموستات دیجیتال صرفا دارای نمایشگر دیجیتالی است.

نکته مهم اینکه: ترموستات هوشمند حتما دیجیتالی خواهد بود (و نه آنالوگ) ولی هر ترموستات دیجیتالی، هوشمند نیست.

برای کنترل هوشمند دما در خانه خود با کارشناسان ما در شرکت هوشمند سازی خانه پلان تماس بگیرید:

شماره تماس مشاوره رایگان (ساعات اداری)

۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۲ و ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۶

مزایای ترموستات هوشمند

استفاده از ترموستات هوشمند مزیت‌های زیادی دارد که باهم به بررسی مهمترین آن‌ها می پردازیم:

صرفه جویی در مصرف انرژی

ترموستات های هوشمند با «خنک کردن و گرم کردن خانه تنها به اندازه‌ای که لازم است» در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.

ترموستات هوشمند با استفاده از ویژگی‌هایی مانند یادگیری، زمان‌بندی، Geofencing، و همچنین توانایی تشخیص مشکلات سیستم و یادآوری زمان تعمیر و نگهداری، سیستم HVAC خانه شما را کارآمدتر می‌کند و انرژی کمتری مصرف می‌کند.

راحتی

امکان دسترسی از راه دور از طریق گوشی به ترموستات سیستم هوشمند، به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی تنظیمات دمای منزل را از راه دور تغییر دهید و هنگام رسیدن به خانه از دمای دلخواه خود لذت ببرید.

تاثیرات مثبت زیست محیطی

ترموستات‌ هوشمند با کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی عملکرد سیستم گرمایش، سرمایش و تهویه خانه، از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

قابلیت برنامه‌ ریزی

ترموستات های‌ هوشمند خانه با قابلیت برنامه ریزی به شما این امکان را می‌دهند تا برنامه از پیش تعیین شده برای آن تعریف نمایید و نیازی به تنظیم دستی هر روزه نداشته باشید.

کاهش هزینه‌ها

کاهش مصرف انرژی توسط ترموستات‌های هوشمند باعث کاهش چشمگیر هزینه‌ها خواهد شد.‌

این ویژگی‌ها، ترموستات‌های هوشمند را به افزوده‌ای ارزشمند برای هر خانه تبدیل می‌کند و راحتی، کارایی و کنترل سیستم‌های گرمایش و سرمایش را بهبود می‌بخشد.

مزایای ترموستات هوشمند

معایب ترموستات هوشمند

هزینه اولیه

ترموستات‌های هوشمند معمولاً هزینه اولیه بالاتری نسبت به ترموستات‌های معمولی دارند.

پیچیدگی

راه‌اندازی ترموستات هوشمند، اتصال آن به اینترنت یا پروتکل های سیمی یا بی سیم متناسب با دستگاه و پیمایش در برنامه همراه ممکن است برای برخی کاربران، در ابتدا کمی سخت بنظر بیاید.

وابستگی به اینترنت

البته این مورد فقط درباره ترموستات های هوشمندی که حتما باید به اینترنت وصل شوند، صادق است. ترموستات هایی مانند ترموستات هوشمند Control4 به طور مستقل از اینترنت کار میکنند و در قطعی اینترنت فقط امکان کنترل از راه دور را از دست میدهند. نه اینکه کل عملکرد ترموستات مختل شود.

بهترین ترموستات هوشمند خانه

در پاسخ به سوال بهترین ترموستات خانگی چیست، به معرفی دو ترموستات خانگی محبوب و قدرتمند زیر می‌پردازیم:

ترموستات هوشمند بی سیم Control4

ترموستات هوشمند بی سیم  Control4، ترموستاتی پیشرفته و کارآمد است که با سیستم‌های HVAC مدرن و سیستم‌های کنترل رطوبت سازگار است و امکان کنترل کامل گرمایش، سرمایش، تهویه، رطوبت و رطوبت‌زدایی را فراهم می‌کند.

این ترموستات بدون وابستگی کامل به اینترنت کار میکند و با قطعی اینترنت ضمن حفظ عملکرد اصلی خود مانند تنظیم دما، رطوبت و… به طور خودکار و براساس سناریوهای مختلف خانه هوشمند، فقط قابلیت کنترل از راه دور را نخواهد داشت.

 

ترموستات بی سیم کنترل 4
ترموستات وایرلس کنترل 4

مهمترین ویژگی ترموستات هوشمند Control4

ویژگی‌های ترموستات هوشمند کنترل4

از ویژگی‌های ترموستات هوشمند کنترل4 می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تنظیم نقطه دما
  • تغییر حالت‌های HVAC
  • گزینه‌های نگه داشتن دما
  • کنترل فن
  • گرمایش
  • سرمایش
  • تهویه
  • رطوبت‌زدایی

ترموستات گوگل Google Nest یا Google Nest Learning Thermostat

ترموستات گوگل نست (Google Nest یا Google Nest Learning Thermostat) یک ترموستات هوشمند است که برنامه روزانه شما را یاد می‌گیرد و بر اساس آن تنظیم می‌شود. این ترموستات با توجه به آب و هوای بیرون، زمان لازم برای گرم شدن خانه را تشخیص می‌دهد و ممکن است زودتر یا دیرتر روشن شود.

ترموستات گوگل نست

ویژگی Farsight در ترموستات گوگل نست

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد Google Nest سنسور Farsight است. این حسگر حرکتی زمانی که حرکتی را تشخیص دهد، صفحه را روشن می‌کند و به ترموستات اجازه می‌دهد بفهمد که آیا کسی در خانه است یا خیر. اگر حرکتی تشخیص ندهد، خود را خاموش می‌کند و در صورت تشخیص حرکت، روشن می‌شود.

اتصال ترموستات گوگل نست به GPS

با اتصال ترموستات به GPS گوشی، می‌تواند از ویژگی موقعیت جغرافیایی استفاده کند. این ویژگی نشان می‌دهد که چقدر از خانه دور هستید و ترموستات دما را بر اساس آن تنظیم می‌کند.

ویژگی Nest Protect

برای ایمنی بیشتر، Nest Protect  در صورت تشخیص خطر دود و مونواکسید کربن، مستقیماً از طریق تلفن به شما هشدار می‌دهد.

نصب ترموستات هوشمند

برای نصب ترموستات هوشمند در منزل، همواره پرسش زیر مطرح می‌گردد:

ترموستات هوشمند را در کجای خانه نصب کنیم؟

همه ترموستات های هوشمند مستقیماً روی دیوار نصب می‌شوند. بهترین انتخاب برای نصب دیواری است که از تابش مستقیم آفتاب دور باشد.

همچنین دیواری که به طور منظم از کنار آن رد می‌شوید گزینه‌ای عالی می‌باشد زیرا به این ترتیب همیشه می‌توانید دمای آن را بررسی کنید و به راحتی به دمای دلخواه تغییر دهید.

طراحی شیک و مدرن ترموستات‌های هوشمند خیال شما را بابت نصب روی دیوارها و هماهنگی با دکور، آسوده می‌کند و مانند ترموستات‌های قدیمی ظاهر دیوار را ناخوشایند نمی‌کند.

بهترین محل نصب ترموستات هوشمند در خانه
بهترین مکان برای نصب ترموستات هوشمند خانه روی دیواری است که مدام از مقابلش رد میشوید.

قیمت ترموستات هوشمند

قیمت ترموستات های هوشمند بسته به ویژگی‌ها و برند آن‌ها متفاوت است. برای دریافت راهنمایی در این خصوص، می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله آموختیم؛

  • ترموستات‌های هوشمند با استفاده از اینترنت و برنامه‌های موبایل، امکان کنترل دمای خانه از راه دور را فراهم می‌کنند.
  • این دستگاه‌ها با یادگیری الگوهای استفاده کاربران و قابلیت‌هایی مانند Geofencing و ادغام با دستگاه‌های هوشمند دیگر، مصرف انرژی را بهینه کرده و راحتی بیشتری را ارائه می‌دهند.
  • ترموستات های هوشمند به دو نوع سیمی و بی‌سیم تقسیم می‌شوند و با مزایایی مانند صرفه‌جویی در انرژی، راحتی، و کاهش هزینه‌ها همراه هستند.

برای مشاهده پروژه های هوشمند سازی شرکت پلان لطفا کلیک کنید:

منابع:

https://www.digitaltrends.com/home/what-is-a-smart-thermostat/

https://www.boxt.co.uk/smart-home/guides/smart-thermostat-v-traditional-thermostat

https://www.thisoldhouse.com/smart-homes/21097136/everything-to-know-about-smart-thermostats

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا
×

خانه هوشمند Control4

در صورت نیاز به مشاوره، از طریق واتس اپ با کارشناسان پشتیبانی در ارتباط باشید.

×