سیستم BMS در ساختمان چیست و چگونه به مدیریت آن کمک می‌کند؟

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان bms چیست

BMS یا سیستم مدیریت ساختمان چیست که پیاده‌سازی آن از سال ۲۰۲۵ در ساختمان‌های سراسر اتحادیه اروپا اجباری خواهد شد؟

دیگر زمانه اینکه در هر برج بیش از ۱۰ نفر به امور روزانه بپردازند به سرآمده است. امروزه در برج‌های مسکونی و اداری، کار نظارت و انجام امور با سیستم مدیریت ساختمان یا همان (BMS) ساده‌تر شده و یک سیستم ایمن و مجهز را برای ساکنین به ارمغان آورده‌ است.

در این مقاله در مورد این سیستم و چگونگی کارکرد آن صحبت می‌کنیم.

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS چیست؟

سیستم مدیریت ساختمان (BMS-Building Management System) که گاهی اوقات سیستم اتوماسیون و کنترل ساختمان (BACS- Building Automation and Control System) هم نامیده می‌شود، یک سیستم خودکار و مبتنی بر سخت افزار و نرم افزار است که تجهیزات مکانیکی و الکتریکی ساختمان را کنترل و نظارت می‌کند.

برای آشنایی بهتر با نمونه ای از سیستم اتوماسیون خانه لطفا ویدیو زیر را مشاهده کنید:

چرا به سیستم هوشمند ساختمان بی ام اس (BMS) نیاز دارید؟

وقتی صحبت از یک برج ۱۸ طبقه یا ساختمانی با وسعت زیاد به میان می‌آید، داشتن یک سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) بسیار ضروری می‌شود. چون شما نمی‌توانید چرخه‌ی مراقبت، نظارت و بهینه‌سازی عملکرد یک ساختمان را به نیروی انسانی بسپارید. زیرا هزینه و ریسک بالایی دارد و احتمال خطا هم زیاد است.

در این مواقع است که نیاز به یک سیستم مدیریت هوشمند دارید تا بر کل سیستم‌های برقی و مکانیکی هوشمند که در ساختمان وجود دارد نظارت داشته باشد.

سیستم bms چیست
اجرای سیستم مدیریت هوشمند ساختمان در بناهای بلندمرتبه و پیچیده برای حفظ امنیت و کاهش خطاهای انسانی ضروری است.

BMS چه سیستم هایی را در ساختمان کنترل می‌کند؟

  • نورپردازی و روشنایی
  • حرکت و نظارت بر آسانسور
  • سیستم های امنیتی
  • کنتورهای برق و گاز
  • سیستم ورود و خروج افراد
  • دستگاه‌های پمپاژ آب
  • سیستم سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع
  • سیستم های آتش نشانی و اطفاء حریق و…

ساختمان هوشمند BMS در کجاها کاربرد دارد؟

به طور کلی سيستم هوشمند ساختمان BMS در بناهای بسیار بزرگ که دارای پیچیدگی‌های زیادی هستند کاربرد دارد مانند:

  • مراکز تجاری و ساختمان‌های اداری
  • برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی با تعداد واحدهای زیاد
  • مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ
  • بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • پالایشگاه‌ها، ساختمان‌های صنعتی و کارخانجات
  • هتل‌ها و مراکز اقامتی
  • مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها
  • فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن
  • موزه‌ها و مراکز فرهنگی و تفریحی بزرگ
خانه های هوشمند bms
COAF Smart Center – ساختمان مرکز پژوش‌های هوشمند در ارمنستان

تفاوت خانه هوشمند و BMS؟

تفاوت اصلی بین خانه هوشمند (Smart Home) و سیستم مدیریت ساختمان (BMS) به شرح زیر است:

۱. محدوده کاربری

خانه هوشمند (Smart Home) بیشتر برای استفاده در محیط‌های مسکونی و خانه‌ها طراحی شده است، ولی همانطور که گفته شد سیستم BMS ساختمان بیشتر برای ساختمان‌های مقیاس بزرگ مانند تجاری، صنعتی، اداری و همچنین مشاعات ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. امکانات و کاربردها

هوشمند کردن خانه عمدتاً برای افزایش راحتی و کنترل دستگاه‌های خانه از راه دور و از طریق اینترنت انجام می‌شود. این امر شامل کنترل روشنایی، دما، امنیت، سیستم صوتی و تصویری و دیگر ویژگی‌های داخل خانه می‌شود.
اما سیستم BMS هوشمند امکانات گسترده‌تری را فراهم می‌کند، از جمله مدیریت انرژی، موتورخانه، کنترل سیستم‌های HVAC (گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع)، کنترل روشنایی، مدیریت ایمنی و امنیت کل ساختمان، آسانسورها، کنترل دما و رطوبت، مدیریت تجهیزات و سایر سیستم‌های هوشمند ساختمانی.

۳. پیچیدگی

نصب و استفاده از Smart Home معمولاً ساده‌تر و آسان‌تر است، در حالی که  سیستم های بی ام اس پیچیدگی بیشتری دارند و برای نصب و پیکربندی نیازمند زیرساخت‌های بیشتری هستند.

۴. نحوه مدیریت

در سیستم های خانه هوشمند این قابلیت وجود دارد که خود مصرف کننده یا کاربر با واسطه های کاربری نظیر پنل های لمسی، گوشی موبایل، تبلت، ریموت کنترل و پیامک به سیستم فرمان دهد و آن را کنترل کند.

اما در سیستم های BMS مصرف کنندگان و افراد داخل ساختمان دسترسی به سیستم مدیریت ندارند و همه چیز توسط اپراتور فرمان دهی می‌شود.

۵. هزینه

سیستم خانه هوشمند با امکانات کمتر و ساده‌تر طراحی می‌شود و به همین دلیل پیاده‌سازی آن نسبت به BMS هزینه کمتری دارد. شما می توانید برای آگاهی از هزینه هوشمند سازی ساختمان مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

مقاله مفید: هزینه هوشمند سازی ساختمان به چه عواملی بستگی دارد؟

سیستم مدیریت ساختمان bms در ساختمان های اموزشی
هوشمند سازی ساختمان BMS در بناهای بزرگ مقیاس مانند دانشگاه‌ها، برای افزایش کارایی و کاهش هزینه برق توصیه می‌شود.

سیستم مدیریت ساختمان هوشمند چگونه کار می کند؟

به طور کلی، سیستم‌های مدیریت ساختمان (BMS) به ۵ جزء که با یکدیگر تعامل دارند، تقسیم می‌شوند و «سیستم» را تشکیل می‌دهند. این اجزاء عبارتند از:

  1. نقطه‌های جمع کننده اطلاعات (Information collection points)
  2. کنترلرها (Controllers)
  3. مدستگاه‌های خروجی (Output Modules)
  4. پروتکل ارتباطی (Communication protocol)
  5. رابط (Interface)

۱. نقطه‌های جمع کننده اطلاعات (Information collection points)

این نقاط سنسورهایی هستند که داده‌هایی را که سیستم اصلی برای برنامه‌ریزی و ارائه خدمات به آن نیاز دارد، جمع می‌کنند.

این نقاط میزان رطوبت، دما، نور، میزان اشغال شدن یک اتاق و… را اندازه‌گیری می‌کنند و قادر به تشخیص آتش‌سوزی هستند. این داده‌ها توسط این قسمت جمع خواهند شد.

۲. کنترلرها (Controllers)

در این مرحله، داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده به کنترلرها که مغز عملیات هستند منتقل می‌شوند. سپس کنترلرها بر اساس نوعِ اطلاعات دریافتی، دستوراتی را به تمام سیستم‌هایی که متصل هستند مانند سیستم تهویه، لامپ‌ها، تصفیه‌کننده‌های هوا و غیره ارسال می‌کنند.

۳. دستگاه‌های خروجی (Output Devices)

وقتی داده ها توسط «کنترلرها» پردازش شد و دستورات ارسال شد؛ «دستگاه‌های خروجی» وظیفه اجرای آنها را بر عهده دارند.

۴. پروتکل ارتباطی (Communication Protocol)

این تبادل اطلاعات بین اجزای مختلف با استفاده از یک زبان خاص (پروتکل های ارتباطی) مانند پروتکل BACnet که امنیت داده‌ها در آن رعایت شده باشد، انجام می‌شود. با استفاده از این پروتکل ارتباطی، دستورات و عملیات‌ در سیستم مدیریت ساختمان انجام می‌شود.

۵. رابط (Interface)

در نهایت تمام داده‌ها و اطلاعات جمع آوری شده، به رابط فرستاده می‌شوند. رابط یا اینترفیس که بعضا داشبورد نیز به آن گفته می‌شود، جایی است که اپراتورها و مدیران سیستم به آن دسترسی دارند و می‌توانند بر روی BMS تغییرات و تنظیمات دستی انجام دهند. علاوه بر آن در داده‌های مدیریت یکپارچه ساختمان کنکاش کنند.

bms ساختمان چیست
اینترنت اشیاء رکن اصلی در سیستم بی ام اس است.

انواع پروتکل‌ها در سیستم های BMS

پروتکل‌های متن باز متعددی وجود دارد که سیستم کامپیوتری را در BMS کنترل و اداره می‌کنند. اما ما قصد داریم سه پروتکل محبوب زیر را توضیح دهیم.

  • BACnet
  • Modbus
  • MQTT

پروتکل BACnet

پروتکل BACnet مخفف (Building Automation and Control Network) است. BACnet توسط کمیته‌ای که از انجمن مهندسین گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع آمریکا (ASHRAE) تشکیل شده، توسعه یافته است.

هدف اصلی این کمیته ایجاد پروتکلی بود که کمپانی‌های تولیدکننده لوازم خانگی و ساختمانی بتوانند در پیاده‌سازی انواع سیستم‌های ساختمانی با یکدیگر همکاری کنند.

مثلا ممکن است داکت اسپلیت شما از یک شرکت ژاپنی ولی سیستم امنیتی از یک کمپانی آلمانی باشد. در اینجا با توجه به تفاوت برندها نیاز به پی‌ریزی پروتکلی بود تا این وسایل بتوانند به درستی با هم کار کنند.

پروتکل Modbus

Modbus.org پدیدآورنده این پروتکل در مورد آن چنین می‌گوید: «پروتکل Modbus یک ساختار پیام رسانی است که توسط Modicon در سال ۱۹۷۹ توسعه یافت. این پروتکل برای برقراری ارتباط کلاینت-سرور بین دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌شود. این یک استاندارد بالفعل کاملاً متن باز و پرکاربردترین پروتکل شبکه در محیط تولید صنعتی است.»

پروتکل MQTT

MQTT مخفف (MQ Telemetry Transport) است و طبق توضیح سایتشان یک پروتکل پیام رسانی استاندارد OASIS برای اینترنت اشیا (IoT) است.

MQTT پروتکل به صورت یک انتقال‌دهنده پیام انتشار/اشتراک بسیار سبک طراحی شده و برای اتصال دستگاه‌های کنترل از راه دور با کد فوت‌پرینت با پهنای باند کم و مینیمال شبکه، ایده آل است.

بهتر است بخوانید: انواع پروتکل های خانه هوشمند؛ معرفی ۱۳ پروتکل سیمی و بی سیم استاندارد

مزیت پروتکل‌های متن باز چیست؟

  • پروتکل های ارتباطی متن باز از هر گونه سخت افزار یا نرم افزاری مستقل هستند.
  • قوانین ارتباطی بین آنها در دسترس عموم است.
  • برای طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های BMS مناسب هستند.
  • پروتکل‌های متن باز کار ادغام دستگاه‌ها از چند کمپانی سازنده را آسان می‌کنند و آن را در اختیار سیستم‌های مدیریت ساختمان قرار می‌دهند.
  • بیشتر پروتکل‌های باز از استانداردی پیروی می‌کنند که برخی سازمان‌ها یا گروه‌های صنعتی مانند ASHRAE تعیین می‌کنند. هنگامی که کمپانی‌های تولیدکننده دستگاه‌های هوشمند، استانداردهای پروتکل متن باز را رعایت می کنند، امکان عملکرد متقابل اجزای سیستم مانند سنسورها، کنترلرها و فعال‌کننده‌ها فراهم می‌شود.
اجرای سیستم مدیریت هوشمند ساختمان
منظور از سیستم خانه هوشمند BMS همان سیستم مدیریت ساختمان است و با خانه هوشمند یا اسمارت هوم فرق دارد.

مزایای ساختمان های هوشمند بی ام اس – BMS

هدف اصلی بی ام اس – BMS نظارت، بهینه‌سازی و ضمانتِ عملکردِ ایمن و عالی تمام تاسیسات هوشمند ساختمان مانند آب، برق، هشدار آتش‌سوزی، امنیت و …است.

به همین دلیل استفاده از این سیستم مزایای زیر را به همراه دارد:

۱. کاهش مصرف انرژی

با توجه به گزارش منتشر شده در Building Management System Market پیش بینی‌ شده است که تا سال ۲۰۲۳ با استفاده صحیح از BMS مصرف انرژی تا ۳۰٪ کاهش پیدا می‌کند.

کاهش مصرف انرژی به خصوص در ساختمان‌های تجاری یک اولویت مهم است. BMS با کنترل خودکار سیستم‌های تهویه مطبوع، چراغ‌ها و غیره، مصرف انرژی و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

۲. کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

ثابت شده است که ایجاد اتوماسیون و نظارت دائم و هوشمند در ساختمان، هزینه‌های تعمیر و نگهداری را ۱۸ تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. چرا که BMS احتمال برخی خرابی‌ها و مشکلات را از قبل پیش بینی می‌کند تا نیاز به تعمیرات اساسی به حداقل برسد.
بنابراین، شاید هزینه راه‌اندازی یک سیستم مدیریت ساختمان بالا باشد اما این یک سرمایه گذاری است که فقط در ۳ تا ۸ سال جبران می‌شود.

۳. افزایش راحتی کاربران

آیا می‌دانستید که افراد در دمای حدود ۲۱ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بهترین عملکرد را دارند؟

شما می توانید با یک سیستم BMS مدرن، دما و رطوبت داخل هر فضا را همیشه در این محدوده نگه دارید و به راحتی و آسایش دائمی دست پیدا کنید.

۴. کاهش اثرات زیست محیطی

ساختمان‌های هوشمند نسبت به ساختمان‌های معمولی پایدارتر و کارآمدتر هستند. این امر رد پای کربن و تأثیر زیست محیطی بنای شما را کاهش می‌دهد.

۵. کنترلِ دائمی بر همه چیز

  • یک سیستم BMS به این معنی است که ساختمان شما ۲۴/۷ تحت کنترلتان است.
  • BMS به مدیران تأسیسات اجازه می‌دهد تا بفهمند کجا و چگونه انرژی را هدر می‌دهند.
  • BMS به افزایش عمر ساختمان‌ها کمک می‌کند، در نتیجه بازگشت سرمایه یا همان ROI را برای مالکان بهبود می بخشد.
  • برای ساختمان‌های بسیار پیچیده، مانند بیمارستان‌ها یا پالایشگاه‌ها، BMS نه تنها راندمان کاری را افزایش می‌دهد، بلکه ایمنی ساختمان را نیز ارتقاء می‌دهد.
bms در ساختمان چیست
کارایی ساختمان هوشمند BMS به مراتب از ساختمانی که کاملا توسط نیروی انسانی مدیریت می‎‌شود، بیشتر است.

در نهایت؛ شما به خانه هوشمند نیاز دارید یا BMS؟

به صورت کلی اگر قصد هوشمندسازی داخل خانه را دارید به سیستم اسمارت هوم نیاز خواهید داشت اما اگر قصد هوشمندسازی یک برج مسکونی را دارید بهتر است به فکر پیاده‌سازی BMS باشید.

اما اگر شرایط ساختمان شما به گونه‌ای است که نمی‌توانید تصمیم بگیرید به BMS احتیاج دارید یا Smart Home حتما با ما در شرکت هوشمندسازی پلان تماس بگیرید تا کارشناسان ما به رایگان راهنمایی‌تان کنند.

لطفا برای استعلام هزینه هوشمندسازی خانه با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید.

شماره تماس پشتیبانی (ساعات اداری): ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۲ و ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۶

 

منبع: infraspeak

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا
×

خانه هوشمند Control4

در صورت نیاز به مشاوره، از طریق واتس اپ با کارشناسان پشتیبانی در ارتباط باشید.

×