خانه هوشمند چیست؟ ویدیو + مزایا و معایب اسمارت هوم (Smart Home)

خانه هوشمند چیست؟ اسمارت هوم چیست؟

خانه هوشمند چیست؟ تقریبا همه ما به نوعی از هوشمند سازی در فعالیت های روزمره استفاده می‌کنیم درهای اتوماتیک پارکینگ‌ها، ساعت‌های زنگ دار، تایمر اجاق گاز، ریموت کنترل‌ها و … . اما وقتی صحبت از خانه هوشمند می‌کنیم منظورمان چیزی بیشتر از این هاست.

لطفا ویدیو زیر را مشاهده کنید تا بهتر با عملکرد خانه هوشمند آشنا شوید.

فهرست مطالب

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند یا اسمارت هوم (Smart Home) به زبان ساده، خانه یا ساختمان مدرنی است که همه اجزا و لوازم برقی آن به وسیله یک سیستم مرکزی، یکپارچه شده و به خوبی با هم کار می‌کنند. در خانه هوشمند شما به راحتی می‌توانید همه چیزِ خانه را از هرکجایی که هستید حتی از آن سر دنیا، به راحتی کنترل کنید.

می‌توانید برای بخش های مختلف خانه برنامه‌های از پیش تعیین شده و خودکار داشته باشید یا در زمان‌هایی که خانه نیستید بر بخش‌های مختلف خانه نظارت کنید. از طرفی هوشمند سازی خانه می‌تواند تا حدی با عادت‌های شما هم مطابقت پیدا کند.

توجه: منظور از خانه هوشمند، فقط منزل نیست! شما می‌توانید از تمام این امکانات در انواع کاربری‌ها مانند ویلا هوشمند، هتل هوشمند، مرکز تجاری هوشمند و… نیز بهره مند شوید.

لطفا برای استعلام هزینه هوشمند سازی منازل با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید.

شماره تماس پشتیبانی (ساعات اداری): ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۲ و ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۶

ساختمان هوشمند چیست؟

در کنار مفهوم خانه ی هوشمند، مفهوم دیگری به نام ” ساختمان هوشمند” نیز در حال گسترش است. ساختمان هوشمند، ساختمانی است که واحدها و بخش های مختلف آن میتوانند با هم ارتباط برقرار کنند. این ساختمان‌ها دارای سیستم‌های مختلفی مانند گرمایش و سرمایش، انرژی، روشنایی، لوله‌کشی، کنترل دسترسی و امنیت هستند که همگی از طریق یک شبکه به هم متصل شده‌اند و می‌توان آنها را از راه دور کنترل کرد.

حسگرهای دیجیتالی در این ساختمان‌ها، اطلاعاتی مانند میزان مصرف انرژی و سایر داده‌ها را جمع‌آوری کرده و با نرم‌افزارهای مخصوصی به اشتراک می‌گذارند. این نرم‌افزارها به مدیران ساختمان کمک می‌کنند تا سیستم‌های مختلف را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند و مصرف انرژی را بهینه سازند.

انواع ساختمان هوشمند

  1. آپارتمان هوشمند
  2. ساختمان اداری هوشمند
  3. ساختمان تجاری هوشمند
  4. ساختمان صنعتی هوشمند

1.  آپارتمان هوشمند

در آپارتمان هوشمند، هدف اصلی افزایش راحتی، امنیت و صرفه‌جویی در انرژی برای ساکنین است. امکاناتی مانند پارکینگ هوشمند، آسانسور هوشمند، کنترل هوشمند روشنایی، سرمایش و گرمایش در مشاعات، سیستم‌های امنیتی ورود و خروج و… در آپارتمان های هوشمند رایج است.

2. ساختمان‌های اداری هوشمند

در این ساختمان‌ها، هدف اصلی افزایش بهره‌وری کارکنان، کاهش هزینه‌های عملیاتی و ایجاد محیط کاری جذاب‌تر است. سیستم‌های مدیریت ساختمان (BMS)، کنترل دسترسی هوشمند، رزرو اتاق‌های کنفرانس و مدیریت پارکینگ از جمله امکانات رایج در ساختمان‌های اداری هوشمند هستند.

3. ساختمان‌های تجاری هوشمند

در این ساختمان‌ها، هدف اصلی بهبود تجربه مشتری، مدیریت هوشمند فروشگاه‌ها و افزایش فروش است. سیستم‌های روشنایی هوشمند، سیستم‌های صوتی و تصویری، نمایشگرهای تبلیغاتی هوشمند و تحلیل رفتار مشتریان از جمله امکانات رایج در ساختمان‌های تجاری هوشمند هستند.

4. ساختمان‌های صنعتی هوشمند

در این ساختمان‌ها، هدف اصلی بهینه‌سازی مصرف انرژی، کنترل فرآیندهای تولید و افزایش ایمنی است. سیستم‌های مانیتورینگ و کنترل صنعتی، روبات‌های صنعتی و سیستم‌های ایمنی هوشمند از جمله امکانات رایج در ساختمان‌های صنعتی هوشمند هستند.

هوشمند سازی خانه در ۳ مرحله

هوشمندسازی خانه و تکنولوژی خانه های هوشمند معمولاً از ساختار سه مرحله‌ای زیر پیروی می‌کند:

  1. جمع‌آوری داده‌ها
  2. پردازش داده‌ها
  3. اجرای اقدامات

۱. جمع‌آوری داده‌ها

ابتدا حسگرها (سنسورها)، دوربین‌ها، میکروفون‌ها و دستگاه‌های IoT (بر پایه اینترنت اشیاء) اطلاعاتی را درباره محیط خانه جمع‌آوری می‌کنند.

نقش اینترنت اشیا در هوشمندسازی ساختمان چیست؟

اینترنت اشیا (IoT) نقش بسیار مهمی در هوشمندسازی ساختمان‌ها ایفا می‌کند و به عنوان ستون فقرات این تحول تکنولوژیکی عمل می‌کند. در واقع، اینترنت اشیا امکان ارتباط و تعامل بین دستگاه‌های مختلف در ساختمان را فراهم می‌سازد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا داده‌ها را جمع‌آوری، تحلیل و به اشتراک بگذارند.

این ارتباط و تعامل هوشمند، امکان کنترل و مدیریت بهینه سیستم‌های مختلف ساختمان را فراهم می‌کند و به بهبود کارایی، صرفه‌جویی در انرژی، افزایش امنیت و راحتی ساکنین کمک می‌کند.

۲. پردازش داده‌ها

سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده به واحد پردازش مرکزی ارسال، ذخیره و تجزیه و تحلیل می‌شوند تا بر اساس اطلاعات تصمیم‌گیری شود. به عنوان مثال، داده‌های دما و رطوبت می‌توانند اعلان‌هایی را برای سیستم سرمایش و گرمایش ایجاد کنند.

۳. اجرای اقدامات

داده‌های پردازش شده به اجرای اقداماتی منتهی می‌شوند. مانند کنترل لوازم خانگی، کاهش دمای سیستم گرمایش، بسته شدن پرده‌ها و… .

به این ترتیب کاربران می‌توانند از راه دور دما را مدیریت کنند، نشت گاز یا آتش سوزی را تشخیص دهند و از هوش مصنوعی برای دستورات صوتی استفاده کنند.

معرفی خانه هوشمند
خانه هوشمند بر پایه IOT یا همان اینترنت اشیاء کار می‌کند.

اجزای خانه هوشمند

  1. کنترل کننده مرکزی
  2. پروتکل های ارتباطی
  3. رابط های کاربری
  4. سنسورها
  5. عملگرها
  6. دستگاه‌ها و تجهیزات هوشمند

بهتر است بخوانید: پیاده سازی خانه هوشمند

۱. کنترل کننده مرکزی

کنترل کننده های مرکزی، در واقع قلب سیستم هوشمند هستند. همه اجزای خانه هوشمند از طریق کنترل کننده ی مرکزی با هم در ارتباطند و همه فرمان ها به واسطه کنترل کننده مرکزی برای اجزای مختلف خانه ارسال می شود.

این دستگاه مرکزی مثل بازیکن خط حمله خانه هوشمند است. اطلاعات را از دستگاه های موجود در خانه دریافت کرده و همه چیز را در خانه کنترل می‌کند.

کنترل کننده های مرکزی خانه هوشمند Control4
کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند Control4

۲. پروتکل های ارتباطی

برای اینکه بخش‌های مختلف خانه هوشمند بتوانند به راحتی با هم و با کنترل کننده مرکزی ارتباط برقرار کنند، لازم است راه ارتباطی مشخص و تعریف شده‌ای وجود داشته باشد. پروتکل ارتباطی در واقع مسیری استاندارد و قابل قبول برای همه بخش‌های سیستم است تا بتوانند اطلاعات را بین خودشان جا به جا کنند. این مسیرهای ارتباطی هم بی سیم هستند و هم با سیم.

انواع سیستم های هوشمند سازی خانه

  1. سیستم هوشمند خانه بی سیم
  2. سیستم هوشمند خانه با سیم
1.      سیستم هوشمند خانه بی سیم

خانه‌های هوشمند می‌توانند دارای سیستم‌های بی‌سیم یا باسیم – یا هر دو – باشند. نصب سیستم‌های بی‌سیم آسان‌تر است. نصب یک سیستم اتوماسیون خانگی بی‌سیم با ویژگی‌هایی مانند روشنایی هوشمند، کنترل آب و هوا و امنیت می‌تواند به چند هزار دلار محدود شود و آن را نسبتاً مقرون به صرفه کند.

نکته منفی سیستم‌های بی‌سیم این است که شما به احتمال زیاد به پوشش Wi-Fi قوی و خدمات پهن باند در سراسر خانه خود نیاز دارید. این ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری در توسعه‌دهنده‌های برد یا نقاط دسترسی بی‌سیم سیمی داشته باشد. سیستم‌های خانه هوشمند بی‌سیم معمولاً برای خانه‌های موجود کوچک‌تر یا املاک اجاره‌ای مناسب‌تر هستند.

2.      سیستم هوشمند خانه با سیم

از سوی دیگر، سیستم‌های سیمی قابل اعتمادتر در نظر گرفته می‌شوند. هک کردن آنها معمولاً دشوارتر است. یک سیستم سیمی می‌تواند ارزش فروش مجدد یک خانه را افزایش دهد. علاوه بر این، سیستم‌های خانه هوشمند سیمی را می‌توان به راحتی مقیاس‌بندی کرد. بنابراین، اغلب روش پیش‌فرض هنگام طراحی یک ساخت جدید یا انجام یک بازسازی اساسی است.

برای اطلاعات بیشتر لطفا مطالعه کنید: تفاوت خانه هوشمند بی سیم و با سیم

۳. رابط های کاربری

رابط های کاربری خانه هوشمند درواقع ابزارهایی هستند که کاربران خانه هوشمند به کمک آن‌ها می‌توانند با خانه ارتباط برقرار کنند. این ابزارها از ریموت کنترل هوشمندی که جایگزین همه ریموت‌های خانه می‌شود تا کلید های هوشمند، صفحه های لمسی یا همین تلفن همراه و تبلتی که همه از آن‌ها استفاده می‌کنند را در بر می‌گیرد. به کمک این ابزارها شما به سادگی می‌توانید به خانه هوشمند فرمان بدهید یا برنامه ریزی‌های ساده‌تر را خودتان در آن‌ها اعمال کنید.

در ویدیو زیر می‌بینید که چطور تمام امکانات خانه را می‌توانید با تلویزیون، گوشی موبایل و… کنترل کنید.

 

۴. سنسورها

سنسورها یا حسگرها ابزارهایی هستند که می توانند از وضعیت‌های مختلف خانه مانند نور، دما، رطوبت یا وجود دود گزارش تهیه کنند و با ارسال این گزارش‌ها برای کنترل کننده مرکزی (به کمک پروتکل های ارتباطی)، امکان اعمال سناریوهای از پیش برنامه ریزی شده را فراهم کنند. مثلا اینکه با افزایش دما تا اندازه‌ای مشخص، سیستم سرمایش خود بخود روشن بشود.

تاچ پنل خانه هوشمند
در خانه هوشمند علاوه بر اقدامات خودکار براساس دیتای سنسورها، شما می‌توانید با تاچ پنل ها نیز خانه را کنترل کنید.

۵. عملگرها

عملگرها یکی از اجزای سیستم‌ های هوشمند هستند که وظیفه آن‌ها به عنوان مثال باز کردن درب پارکینگ یا حرکت موتورهای پرده برقی و روشن کردن پمپ تصفیه استخر می‌باشد. به زبان ساده، عملگرها یک «حرکت دهنده» هستند و فرمان‌های صادر شده را اجرا می‌کنند.

عملگرها چگونه کار می‌کنند؟

عملگر نیاز به سیگنال کنترل و منبع انرژی دارد. سیگنال کنترل معمولاً انرژی نسبتاً کمی است و ممکن است ولتاژ الکتریکی یا جریان، فشار پنوماتیک یا هیدرولیک یا حتی نیروی انسانی باشد.

انواع عملگرها

عملگرها در سیستم هوشمند شامل رله‌ها، دیمرها، فرمان‌های برنامه نویسی و… هستند که با کمک ترموستات، شیربرقی، موتور پرده برقی، بُرد الکترونیکی سیستم‌های سرمایش – گرمایش، سیستم‌های صوتی و تصویری، قفل‌های بی سیم و… می‌توانند دستورات صادر شده از مغز خانه هوشمند را اجرا کنند.

مثال از نحوه کار عملگرها

برای نمونه، وقتی کنترل کننده مرکزی منزل هوشمند بر روی پروتکل Wifi به تلویزیون Sony فرمان می‌دهد که ورودی تلویزیون روی HDMI شماره ۲ قرار بگیرد، بُرد الکترونیکی تلویزیون سونی فرمانِ صادر شده بر روی شبکه را انجام می‌دهد. یا یک ترموستات Control4 از طریق پروتکل بی سیم Zigbee فرمان صادر شده برای تغییر Set point را بوسیله رله‎‌ها اجرا می‌کند.

۶. دستگاه و تجهیزات خانه هوشمند

منظور از دستگاه‌های هوشمند، هم تجهیزات خودِ سیستم هوشمند است مانند ترموستات هوشمند، موتورِ پرده برقی، ریموت و … و هم لوازم خانگی هوشمند مانند تلویزیون یا یخچال هوشمند.

البته بهتر است بدانید تنها برخی از برندهای خانه‌ هوشمند می‌توانند بین تمام دستگاه‌های هوشمند، فارغ از مدل و مارکشان (سونی، سامسونگ و…)، هماهنگی ایجاد بکنند و برند Control4 یکی از این برندها است.

بهتر است بخوانید: انواع خانه هوشمند

امکانات خانه هوشمند چیست؟

شما می‌توانید با تکنولوژی خانه هوشمند به امکاناتی که در ویدیو زیر معرفی شده، دسترسی داشته باشید.

 

۱. روشنایی و نورپردازی هوشمند

سوییچ ها و دیمرهای هوشمند ابزارهایی هستند که به خانه اضافه می‌شوند تا لامپ‌ها و روشنایی‌های خانه را وارد سیستم هوشمند کنند.

یکی از فواید نورپردازی و روشنایی منزل هوشمند، مدیریت مصرف انرژی است. بخصوص که طبق آمار ۳۰ درصد از مصرف برق کشورمان مربوط به بخش روشنایی است. با روشنایی هوشمند می‌توانید برنامه‌های از پیش تعیین شده زیادی را در خانه فعال کنید. مثلا یک برنامه روشنایی برای پخش فیلم یا زمان ورود مهمان به خانه داشته باشید یا یک کلید یا دکمه‌ای بر روی موبایل که همه لامپ ها را هنگام خروج از خانه خاموش می‌کند.

۳. تهویه هوشمند و کنترل سرمایش و گرمایش از راه دور

در اغلب خانه‌ های هوشمند امکان استفاده از تجهیزات سرمایش – گرمایش موجود مثل اسپیلیت، فن کوئل، برخی شومینه های هوشمند و سیستم های گرمایش از کف و یکپارچه سازی آن با سیستم خانه هوشمند وجود دارد.

کسانی که در شهر دیگر ویلا یا خانه ای دارند که برای مدت طولانی از سال در آن حضور ندارند، اصلی ترین طرفداران کنترل دمای هوشمند هستند. چرا که می توانند قبل از ورود به ویلا، سیستم سرمایش- گرمایش را روشن کنند تا وقتی وارد ویلا می شوند دما مناسب باشد.

۳. سیستم امنیتی هوشمند

شما می‌توانید به کمک رابط‌های کاربری منزل هوشمند بخش‌های امنیتی یعنی دزدگیر، سنسورهای دما، نور و حرکت را هم کنترل کنید، تصاویر مربوط به دوربین‌های امنیتی را ببینید و از سناریوهای ساده امنیتی برای کارایی بیشتر و خیال آسوده‌تر استفاده کنید.

سیستم امنیتی در خانه هوشمند
اطمینان از امنیت خانه وقتی دور از آن هستید، ارمغان هوشمندسازی خانه است.

۴. تلویزیون و سینمای خانگی هوشمند

در خانه هوشمند پخش فیلم و سینمای خانگی بخش مهمی است. سیستم هوشمند تمام تجهیزات پخش فیلم و سینمای خانگی را با هم یکپارچه می‌کند. یکی از مهم‌ترین فایده‌های این یکپارچگی این است که دیگر نیازی به ریموت‌های مختلف برای دستگاه‌های مختلفی مثل تلویزیون، دی وی دی پلیر و ماهواره نیست و همه دستگاه‌ها با ریموت خانه هوشمند کنترل می‌شوند. علاوه بر این امکان پخش فیلم در همه جای خانه آن هم از روی یک هارد تحت شبکه تجربه تماشای فیلم را برای ساکنان خانه هوشمند ارتقا می‌دهد.

۵. کنترل و پخش موسیقی

پخش موسیقی از موبایل، پخش موسیقی از هارد تحت شبکه، دسته بندی آهنگ‌ها، پخش همزمان موسیقی‌های متفاوت در چندین اتاق و سرویس‌های پخش موسیقی رایگان بخشی از امکانات خانه هوشمند در زمینه موسیقی است.

بهتر است بخوانید:‌ اتاق هوشمند چیست؟ 

سایر بخش ها

علاوه بر بخش هایی که در بالا توضیح دادیم، خانه هوشمند می‌تواند سایر تجهیزات الکترونیکی خانه را هم یکپارچه کرده و کنترل آن‌ها را از طریق سیستم هوشمند ممکن سازد. این بخش‌ها شامل پرده‌های هوشمند و جک‌های برقی (مثل درهای پارکینگ، درهای ورود و خروج، سایبان‌ها، سقف‌های متحرک)، آبیاری هوشمند باغچه، کنترل استخر و جکوزی و … هستند.

مزایا و معایب خانه هوشمند

اسمارت هوم مزایای متعددی را ارائه می‌کند، از راحتیِ کار با لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی وقتی سرِ کار هستید، تا راحتی تنظیم ترموستات از راه دور در یک روز سرد زمستانی.

مزایای خانه هوشمند

مهمترین این مزیت ها را می‌توان در ۴ دسته اصلی زیر جای داد:

  1. راحتی و تحت کنترل قرار گرفتن همه وسایل خانه
  2. مصرف بهینه انرژی و زمان
  3. تأمین ایمنی و امنیت بیشتر
  4. کنترلی شدن تجهیزات و لوکس کردن قابلیت‌ها
اسمارت هوم چیست
هوشمندسازی در افزایش کارایی و مدیریت بهتر ساختمان‌های تجاری و اداری نقش بسیار مهمی دارد.

۱. راحتی و تحت کنترل قرار گرفتن همه وسایل خانه

یکی از اهداف اصلی خانه هوشمند، راحت‌تر کردن زندگی از طریق توانایی کنترل و خودکارسازی جنبه‌های مختلف خانه با گوشی هوشمند یا دستورات صوتی است. امکان دسترسی و کنترل این ابزارها از طریق تلفن همراه به صرفه جویی در زمان کمک می‌کند و برای اجرای سناریوهای مختلف اطمینان حاصل می‌کند.

۲. مصرف بهینه انرژی و زمان

عملکرد یک خانه هوشمند که مطابق با ترجیحات، عادت‌ها و کارهای روزمره شما باشد، منجر به کاهش مصرف انرژی و همچنین استفاده بهینه از زمان می‌شود. این موضوع نه تنها برای محیط زیست مفید است بلکه در کاهش هزینه قبوض آب و برق شما هم موثر است.

۳. تامین ایمنی و امنیت بیشتر

سیستم‌ها و دستگاه‌های امنیتی خانه‌های هوشمند، مانند قفل‌های هوشمند، آیفون تصویری، دوربین مدار بسته و… یک لایه‌ی اضافه برای محافظت از اموال و حفظ امنیت شما ایجاد می‌کنند.

هشدارهای بی‌درنگ، ویژگی‌های دسترسی و کنترل از راه دور خانه هوشمند می‌توانند به شما این امکان را بدهند که خانه خود را زیر نظر داشته باشید. همچنین زمانی که دور هستید بتوانید به تهدیدات احتمالی پاسخ دهید. به عنوان مثال، از قفل بودن درب یا بسته بودن پارکینگ مطمئن شوید.

۴. کنترلی شدن تجهیزات و لوکس کردن قابلیت ها

هوشمند کردن یک ساختمان ارزش افزوده فراوانی برای آن ایجاد می‌کند. به همین دلیل چنین خانه‌هایی با قیمت بسیار بالاتری نسبت به ساختمان‌های عادی به فروش می‌رسند. چرا که هوشمندسازی نه تنها زندگی را آسان می‌کند بلکه نشان دهنده لوکس بودن یک ساختمان است.

مزایای خانه هوشمند
هوشمندسازی ساختمان به ارزش ملک می‌افزاید.

معایب خانه هوشمند و راهکارها

مانند هر تکنولوژی دیگری خانه‌های هوشمند نیز در کنار مزایایی که دارند ممکن است معایبی هم داشته باشند.

۱. هزینه اولیه بالا

عموما در راه‌اندازی سیستم خانه هوشمند هزینه‌های اولیه بالاست و این یک امر طبیعی است چون حتی یک گوشی هوشمند نیز نسبت به گوشی دکمه‌دار قیمت بالاتر و البته ارزش بیشتری دارد.

البته این موضوع را نمی‌توان یک عیب به حساب آورد چون همانطور که گفته شد هوشمندسازی خانه یک سرمایه گذاری به حساب می‌آید و ارزش ملک را بالا می‌برد. ضمن اینکه در بلند مدت منجربه کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در وقت و انرژی نیز می‌شود.

راهکار

شما می‌توانید در ابتدا، هوشمندسازی را فقط از سیستم‌‌هایی که برایتان اولویت بیشتری دارند و نیازهای اساسی‌تان را پاسخ می‌دهند شروع کنید. سپس در آینده امکانات دیگر را به سیستم هوشمند اضافه کنید. مثلا در ابتدا فقط سیستم روشنایی را هوشمند کنید و بعدها سیستم سرمایش و گرمایش را. برای این منظور حتما با کارشناسان ما در شرکت هوشمندسازی پلان تماس بگیرید.

۲. نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی

یکی دیگر از نقاط ضعف احتمالی، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی است چون سیستم‌های خانه هوشمند به اتصال و جمع‌آوری داده‌ها متکی هستند. البته سیستم‌های خانه‌های هوشمند از اقدامات قوی امنیتی برای محافظت از داده‌های کاربران استفاده می‌کنند.

راهکار

معمولا برندهای هوشمندسازی ساختمان این امکان را دارند که کاربران میزان اشتراک‌گذاری اطلاعات با سازندگان دستگاه و ارائه‌دهندگان خدمات را خودشان تعیین کنند. همانطور که وقتی یک نرم افزار جدید در گوشی خود نصب می‌کنید، اعلان‌هایی در مورد درخواست اجازه برای جمع آوری اطلاعات مثلا موقیعت مکانی شما برایتان ارسال می‌شود، در سیستم خانه هوشمند نیز این چنین است و شما می‌توانید این اجازه را ندهید.

۳. پیچیدگی و سازگاری با دستگاه‌های هوشمند

با طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها و سیستم‌های خانه هوشمند که در دنیا وجود دارد؛ سازگاری بین برندها و محصولات مختلف می‌تواند یک چالش باشد و شاید نیاز باشد برخی از لوازم خانگی خود را برای هماهنگی بهتر با سیستم خانه هوشمند تغییر دهید.

راهکار

حتما در جلسه مشاوره با شرکت هوشمندسازی، از انطباق برند هوشمندسازی با لوازم خانگی‌تان اطمینان حاصل کنید. برخی از برندها مانند Control4 با تعداد زیای از مارک‌های متداول در ایران سازگاری بالایی دارند.

۴. امکان هک شدن خانه هوشمند

هر دستگاهی که در خانه هوشمند قادر به اتصال به اینترنت باشد مانند هر وب سایت یا کامپیوتری، پتانسیل هک شدن، دسترسی از راه دور و حتی بعضا کنترل توسط کاربران خارجی را دارد.

معایب خانه هوشمند
دستگاه های یک خانه هوشمند به دلیل اتصال به اینترنت امکان هک شدن دارند.
راهکار؛ چگونه از هک شدن خانه هوشمند جلوگیری کنید؟

برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید:

  1. دستگاه‌های خانه هوشمند خود و نقاط ضعف‌شان را بشناسید تا بهتر بتوانید امنیت آنها را حفظ کنید.
  2. فقط از برندهای معتبر خانه هوشمند استفاده کنید.
  3. از شبکه Wi-Fi خود محافظت کنید.
  4. برای همه چیز از رمزهای عبور (Passwords) منحصر به فرد استفاده کنید.
  5. تنظیمات هر دستگاه هوشمند را در بالاترین حد امنیت (Security) قرار دهید.

چگونه برند و سیستم خانه هوشمند مناسبی انتخاب کنید؟

در انتخاب برند هوشمندسازی بهتر است عواملی مانند سازگاری با دستگاه‌های موجود، سهولت نصب و راه‌اندازی، هزینه و ارائه ارزش در برابر هزینه، خدمات پس از فروش و گارانتی را در نظر بگیرید.

۱. سازگاری با دستگاه های موجود

از آن شرکت خانه هوشمند که قصد دارید خدمات هوشمند سازی ساختمان دریافت کنید، مشاوره بگیرید تا مطمئن شوید سنسورها و سیستم‌شان با دستگاه‌ها و لوازم خانگی هوشمندتان سازگار است. در غیر این صورت نمی‌توانید تجربه یک خانه هوشمند یکپارچه را داشته باشید. مگر اینکه متحمل هزینه شوید و دستگاه‌های جدیدی خریداری نمایید.

۲. نصب و راه اندازی آسان

تکنولوژی خانه‌های هوشمند به ۳ روش بی سیم، باسیم و برخی به صورت ترکیبی اجرا و نصب می‌شوند. حتما با کارشناسان مشورت کنید که برای ساختمان شما با توجه به اینکه قدیمی است یا هم اکنون در حال ساخت است، کدام روش قابل اجراست.

۳. هزینه و ارائه ارزش در برابر هزینه

هزینه‌ای که صرف اجرای خانه هوشمند می‌کنید و تناسب آن با ارزشی که متقابلا دریافت می‌کنید، بسیار حائز اهمیت است. این مساله یعنی باید کیفیت تجهیزات خانه هوشمند، ویژگی‌ها و عملکردها، خدمات پس از فروش، پشتیبانی و اطمینان از عملکرد بی‌نقص سیستم، با هزینه پرداختی شما متناسب باشد.

با ارزیابی دقیق هزینه‌ها و مزایایی که در اختیار خواهید داشت، می‌توانید تصمیم آگاهانه‌ای را که نیازهای شما را برآورده می‌سازد، بگیرید.

هوشمند سازی منازل آیا به صرفه است؟

برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا هوشمندسازی منازل امری  به صرفه است یا خیر، باید به موارد زیر توجه کنید:

  • بودجه: هوشمند سازی منزل می‌تواند هزینه‌بر باشد، بنابراین باید بودجه خود را در نظر بگیرید و ببینید که آیا می‌توانید هزینه‌های اولیه و نگهداری را پوشش دهید یا خیر.
  • نیازها: به نیازهای خود و خانواده‌تان فکر کنید. آیا به دنبال صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستید؟ ترجیح می‌دهید یک خانه تمام هوشمند داشته باشید یا هوشمند سازی برخی از  آیا می‌خواهید راحتی و آسایش بیشتری داشته باشید؟
  • اندازه خانه: هزینه خانه‌های هوشمند به اندازه خانه شما نیز بستگی دارد. هرچه خانه بزرگتر باشد، تجهیزات بیشتری نیاز دارید و هزینه‌ها بیشتر می‌شود.

بهترین برند خانه هوشمند در دنیا چیست؟

از نگاه CE Pro؛ خانه هوشمند Control4 آمریکا به عنوان بهترین برند خانه هوشمند دنیا در چهار سال اخیر انتخاب شده است. این شرکت یک سیستم شخصی و یکپارچه را برای هوشمند سازی ساختمان ارائه کرده است که شامل بخش های مختلف از جمله نورپردازی، پخش موسیقی، پخش فیلم، کنترل دما، اینترکام و امنیت است.

پلان؛ نماینده رسمی برند آمریکایی کنترل 4 در خاورمیانه و ایران

شرکت نوین اندیشان پلان نمایندگی رسمی برند آمریکایی Control4 در ایران است و از سال ۱۳۸۶ تاکنون تجربه هوشمند سازی بیش از ۶۰ هزار متر پروژه مسکونی، هتل، ادارات، مراکز تجاری، درمانی و… را دارد. تیم پلان با ۱۸ ماه گارانتی بدون قید و شرط و ۵ سال خدمات پس از فروش، رضایت خاطر کارفرماهای محترم را تضمین می‌کند.

لطفا برای استعلام هزینه با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید.

شماره تماس پشتیبانی (ساعات اداری): ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۲ و ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۶

چرا خانه هوشمند Control4 انتخاب بهینه‌ای است؟

گذشته از مزیت‌هایی که یک خانه هوشمند به صورت عام دارد، خانه هوشمند Control4 ویژگی‌هایی دارد که سایر برندهای هوشمندسازی دنیا هنوز به آن دست نیافته‌اند. مانند:

  •  ایمنی بالا
  • لوکس بودن
  • کیفیت بالای محصولات
  • سهولت نصب و راه اندازی
  • قابلیت ارتقاء به مرور زمان
  • کنترل همه تجهیزات خارج از منزل
  • استفاده ساده برای کودکان و سالمندان
  • تغییر بسیار کم در تابلو برق در هنگام سیم کشی
  • سبد گسترده محصولات ( نزدیک به ۱۴ هزار محصول متنوع و کاربردی)
  • هزینه کم به نسبت امکانات و ارزش افزوده‌ای که به خانه اضافه می‌شود
  • امکان اجرا در پروژه‌های ساخته شده (حتی اگر کاغذ دیواری کرده باشید!)
  • تنوع بی‌نظیر واسطه‌های کاربری (ریموت، تبلت، تاچ اسکرین، موبایل، کلید هوشمند)
  • امکان کاهش هزینه‌ها با ایجاد تغییرات کمی در سیم کشی سنتی خانه و اضافه کردن کابل شبکه
  • امکان داشتن سیستم سنتی و هوشمند در کنار هم (لازم نیست کلیدهای دوست داشتنی قدیمی را دور بریزید!)
  • محیط کاربری بسیار ساده و قابل فهم (Control4 در تمام نظر سنجی‌ها در بخش کاربر پسند بودن با درصد بالایی در رتبه اول قرار دارد)

با مشاهده ویدیو زیر خواهید دید که خانه هوشمند Control4 خانه آینده شماست!

چند مثال از سناریوهای مختلف خانه هوشمند Control4

  • سناریوهای خواب شامل خاموش شدن روشنایی‌ها، بسته شدن پرده‌های برقی و افزایش درجه حرارت اتاق‌ها در نیمه شب و فعال شدن سیستم‌های امنیتی
  • سناریوهای مسافرت شامل برنامه ریزیِ آبیاری باغچه و اعلام هرگونه تغییر به صاحبخانه توسط ایمیل و اس ام اس
  • سناریو ورود کودکان در زمانی که والدین در منزل نیستند! شامل خاموش شدن هارد و سینمای خانگی و کنسول بازی! فعال شدن سیستم‌های سرمایش-گرمایش، قفل شدن درب پارکینگ و بسته شدن شیرهای گاز و…
  • سناریوی سینمای خانگی و تغییر صدا و نور هماهنگ با نوع فیلم یا برنامه
  • سناریوهای نامحدود برای روشنایی‌ها از روشن شدن آنها در زمان غروب تا سناریو شام و مهمانی و تولد و …
  • سناریوی ورود میهمان که فقط با فشردن یک دکمه فعال می‌شود به طوری که مهمان از لحظه ورود، تغییر در خانه را به چشم می‌بیند.
  • سناریوی خوشامدگویی که در آن خانه از حضور شما با خبر می شود و ورود شما را خوشامد می‌گوید! خانه هوشمند شما می‌فهمد چه کسی از در وارد شده و بین میهمان و فرزند شما فرق قائل شود!

بهتر است بخوانید: سناریو خانه هوشمند؛ بیش از ۱۰ مدل سناریونویسی برای ویلا و…

خانه هوشمند چیست؟
آینده متعلق به خانه‌های هوشمند است.

سوالات متداول

نصب یک سیستم هوشمند Control4 چقدر زمان می برد؟

در حالت عادی حدود یک روز نصب یک سیستم متوسط برای یک واحد آپارتمانی نه چندان بزرگ (بدون در نظر گرفتن زمان مربوط به آماده سازی زیرساخت در سیستمهای با سیم) زمان می برد. البته مدت زمانی که صرف نصب خانه هوشمند Control4 می‌شود به عوامل مختلفی بستگی دارد. این که شما چه نوع سیستم نصبی را انتخاب می‌کنید و چه دستگاه‌هایی را هوشمند می‌کنید بسیار مهم است. نصب دستگاه‌های هوشمند به تنهایی زمان بر نیست اما در بسیاری از موارد وقت بیشتری صرف کار کردن با سیستم‌های سیم کشی خانه و راه اندازی سیستم شبکه آن می‌شود. 

آیا خانه هوشمند Control4 ضمانت دارد؟

بله. در شرکت پلان همه محصولات Control4 از ۱۸ ماه گارانتی و ۵ سال خدمات پس از فروش برخوردارند. اگرچه احتمالا چندان به آن نیاز پیدا نخواهید کرد!

امنیت خانه هوشمند Control4 چقدر است آیا از اطلاعات من حفاظت می‌شود؟

بله. خانه هوشمند Control4 از پروتکل های کاملا استاندارد و امن برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. این سیستم به خوبی قادر است از همه اطلاعات رد و بدل شده محافظت کند و امنیت لازم را برای کاربر فراهم کند.

بهترین زمان برای هوشمندسازی ساختمان کی می‌باشد؟

تا پیش از شروع مرحله سیم کشی ساختمان شما در دوره طلایی برای انتخاب خانه هوشمند خود هستید. بعد از آن اگر چه همچنان می‌توانید سیستم هوشمند داشته باشید اما احتمالا قدرت انتخابتان کاهش می‌یابد و هزینه‌های بیشتری را باید بپردازید.

پس اگر در حال ساخت ساختمان هستید، برای انتخاب سیستم هوشمند مناسب خودتان، همین حالا با ما تماس بگیرید.

بهترین زمان هوشمندسازی ساختمان
بهترین زمان هوشمندسازی ساختمان پیش از شروع سیم کشی است.

آیا ساختمانی که ساخت آن تمام شده یا ساختمان‌های قدیمی را هم می‌توانیم هوشمند کنیم؟

بله، حتما می توانید! ما حتی تجربه پیاده سازی خانه هوشمند Control4 را در پروژه‌ای که کاغذ دیواری هم شده بود داریم! مشاوران شرکت پلان انواع مختلفی از روش های نصب را برای ساختمان‌های ساخته شده و خانه‌های قدیمی پیشنهاد می‌کنند.حتی اگر امکان سیم کشی هم ندارید روی ما حساب کنید. برای این کار با ما تماس بگیرید.

آیا نصب سیستم هوشمند Control4 نیاز به کندن و خراب کردن بخش هایی از خانه دارد؟

اکثرا خیر. اگر خانه هنوز در مرحله سیم کشی باشد کارتان ساده است و دیگر نیاز به هیچ تخریبی نیست. اما خبر خوب این است که در خانه‌هایی که کار ساخت به آخر رسیده است هم می‌توان بدون تخریب از سیستم‌های با سیم یا بدون سیم Control4 استفاده کرد! این از ویژگی‌های مهم Control4 است که می‌تواند به خانه‌های ساخته شده و قدیمی به راحتی اضافه شود.

آیا سیستم هوشمند ساختمان بعد از اجرا نیز قابل ارتقاء می‌باشد؟

هم بله و هم خیر. با بکارگیری سیستم‌‌های بی‌سیم خانه هوشمند این امکان برای شما فراهم است تا هر زمان بدون تخریب یا سیم‌کشی خاصی به هر تعداد به امکانات خانه خود افزوده و از آن استفاده کنید. ولی در نسل سیمی خانه هوشمند همچون پروتکل KNX چنین امکانی وجود ندارد، مگر از قبل پیش‌بینی‌هایی در این زمینه انجام شده باشد.

اگر بعد از نصب سیستم هوشمند نظرم در مورد بعضی از دستگاه‌ها تغییر کند یا بخواهم سیستم را به روز کنم ممکن است؟

بله. یکی از ویژگی‌های خانه هوشمند Control4 این است که همیشه امکان تغییر و ارتقاء در سیستم وجود دارد. اگر بعد از مدتی استفاده از سیستم به این نتیجه رسیدید که می‌خواهید تغییراتی در آن ایجاد کنید کافیست با ما تماس بگیرید تا از مشاوره مهندسان شرکت پلان استفاده کنید.

آیا در خانه هوشمند Control4 امواجی ارسال می‌شود که برای ساکنین خانه ضرر دارد؟

خیر. همه دستگاه‌های خانه هوشمند Control4 برای ایجاد ارتباط با هم از پروتکل‌های ارتباطی مطابق با استانداردهای جهانی از جمله استانداردهای معتبر IEEE استفاده می‌کنند. امواجی که این دستگاه‌ها ارسال می‌کنند کاملا استاندارد بوده و جای نگرانی در این مورد نیست.

آیا باید لوازم خانگی مثل تلویزیون را عوض کنم تا با خانه هوشمند Control4 هماهنگ باشد؟

خیر. اگر وسایل الکترونیکی خانه تان را از قبل خریده‌اید و نمی‌خواهید عوضشان کنید اصلا جای نگرانی نیست. خانه هوشمند Control4 تقزیبا با همه دستگاه‌های موجود در بازار هماهنگ است و به خوبی می‌تواند آن ها را کنترل کند. اما اگر می‌خواهید همزمان با هوشمند کردن خانه، وسایل الکترونیکی جدیدی هم بخرید، توصیه ما به شما این است که حتما با مهندسان پلان مشورت کنید تا بتوانید انتخاب‌های بهتری که امکانات بیشتری به شما می دهند؛ داشته باشید.

هزینه هوشمندسازی ساختمان با Control4 چقدر است؟

هزینه هوشمند سازی ساختمان با سیستم Control4 به عواملی مانند متراژ، تجهیزات به کار رفته و امکاناتی که می‌خواهید، بستگی دارد.

لطفا برای استعلام هزینه با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید.

شماره تماس پشتیبانی (ساعات اداری): ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۲ و ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۶

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا
×

خانه هوشمند Control4

در صورت نیاز به مشاوره، از طریق واتس اپ با کارشناسان پشتیبانی در ارتباط باشید.

×