انواع خانه هوشمند (معرفی ۷ دسته بندی مختلف + ویدیو)

انواع خانه هوشمند

به طور ساده، خانه هوشمند به خانه‌ای اطلاق می‌شود که در آن تجهیزات و لوازم برقی از طریق یک سیستم مرکزی به هم متصل شده و قابل کنترل هستند. این سیستم به شما امکان می‌دهد تا با استفاده از گوشی هوشمند، تبلت یا حتی فرمان صوتی بر بخش‌های مختلف خانه نظارت و کنترل داشته باشید.

اما انواع خانه های هوشمند از نقطه نظرات زیر با هم متفاوند که ما در این مقاله قصد داریم بدان‌ها بپردازیم:

انواع خانه هوشمند

  1. انواع خانه هوشمند بر اساس بستر ارتباطی: سیمی، بی سیم یا هر دو؟
  2. انواع خانه هوشمند بر اساس نیاز کاربر: آیا می‌خواهید چراغ‌ها اتوماتیک خاموش و روشن شوند یا دمای خانه به طور اتوماتیک تنظیم شود؟
  3. انواع خانه هوشمند بر اساس نحوه کنترل و واسط‌های کاربری: می‌خواهید فرمان‌های صوتی بدهید یا با SMS از وضعیت خانه مطلع شوید؟
  4. انواع خانه هوشمند بر اساس پروتکل ها: اگر پروتکل درستی انتخاب کنید، دیگر مجبور به تعویض لوازم خانگی‌ یا دیگر تجهیزات هوشمندتان نخواهید بود.
  5. انواع خانه هوشمند بر اساس تجهیزات و ماژول ها: خانه هوشمند شما چگونه دستوراتتان را اجرا خواهد کرد؟
  6. انواع خانه هوشمند بر اساس تکنولوژی: کدام فناوری هوشمندسازی را ممکن کرده است؟
  7. انواع خانه هوشمند بر اساس برند: برندهای معتبر جهانی که محصولات هوشمند سازی خانه را ارائه می‌دهند.
انواع خانه هوشمند
هر خانه ای اعم از قدیمی و نوساخت قابلیت هوشمند سازی را دارد.

۱. انواع خانه های هوشمند بر اساس بستر ارتباطی

خانه هوشمند بی‌سیم

در فناوری بی‌سیم، نیازی به سیم کشی نیست! بلکه از امواج رادیویی، Wi-Fi، سیگنال‌های مادون قرمز و… برای اتصال دستگاه‌ها و سیستم‌ها استفاده می‌شود.

این فناوری انعطاف‌پذیری، سادگی و مقیاس‌پذیری بیشتری را برای نصب فراهم می‌کند، اما نیازمند توجه به امنیت سایبری و مدیریت تداخل است.

خانه هوشمند با سیم

فناوری سیمی شامل استفاده از کابل های برق یا شبکه برای اتصال دستگاه ها و سیستم ها می شود. این فناوری قابلیت اطمینان، امنیت و سرعت انتقال بالاتری را ارائه می دهد، اما نیازمند ایجاد تغییرات ساختاری در خانه است و فرآیند نصب پیچیده تری دارد.

بهتر است بخوانید: انواع هوشمند سازی ساختمان چیست؟ روش‌ها + (ویدیو)

سیستم‌های خانه هوشمند ترکیبی (سیمی و بی سیم)

سیستم‌های خانه هوشمند ترکیبی یا سیستم‌های هیبریدی، دستگاه‌های هوشمند را به کمک ارتباطات بی‌سیم و سیمی برای ایجاد یک سیستم خانه هوشمند متنوع ترکیب می‌کنند.

سیستم‌های هیبریدی، با وجود اینکه مفید هستند اما می‌توانند پیچیده باشند و ممکن است نوع دستگاه‌هایی را که می‌توانید متصل کنید، محدود کنند.

شرکت هوشمند سازی پلان، نماینده رسمی برند آمریکایی Control 4 در ایران، مجری سیستم‌های خانه هوشمند بی سیم، سیمی و هیبریدی است.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره «رایگان» با کارشناسان ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره را پر کنید.

شماره تماس پشتیبانی (ساعات اداری): ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۲ و ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۶

۲. انواع سیستم خانه هوشمند بر اساس نیاز ساکنان

در ویدیو زیر مشاهده می‌کنید که یک خانه هوشمند چگونه تمام نیازهای ساکنان را برطرف می‌سازد:

گرمایش و سرمایش هوشمند

محصولات خانه‌های هوشمند کنترل دقیق سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع را به شما می‌دهند. حسگرهای دما و رطوبت، روشن و خاموش شدن اتوماتیک را امکان‌پذیر می‌کنند.

این نوآوری‌ها آسایش، سلامتی و صرفه‌جویی در انرژی را برای شما به ارمغان می‌آورند. چرا که می‌توانید:

  • زمان روشن و خاموش شدن آن‌ها را برنامه‌ریزی کنید.
  • دمای دلخواه خود را تنظیم کنید.
  • از راه دور آنها را کنترل کنید.

نورپردازی هوشمند

محصولات روشنایی هوشمند، دنیای نورپردازی خانه شما را متحول می‌کنند. با استفاده از تلفن همراه، تبلت یا کنترل، می‌توانید چراغ‌ها را روشن/خاموش یا بر اساس طلوع/غروب خورشید و… برنامه‌ریزی کنید. لامپ‌های هوشمند می توانند اطلاعات مصرف انرژی را ارائه کنند و از طریق Wi-Fi با شما ارتباط برقرار کرده و آمار را در تلفن شما نمایش دهند.

سیستم صوتی/تصویری هوشمند

یکی از جنبه‌های سرگرم‌کننده‌ در خانه‌های هوشمند، کنترل تلویزیون، سیستم صوتی، کنسول بازی و… تنها با یک ریموت کنترل است. تلویزیون و بلندگوها اکنون قابلیت‌های بیشتری برای پخش یا ضبط برنامه‌ها با فرمان‌های صوتی دارند.

سیستم صوتی و تصویری هوشمند
در خانه هوشمند از قابلیت های تلویزیون استفاده های بیشتری خواهید کرد.

حفظ امنیت هوشمند

از مهم ترین جنبه های یک خانه هوشمند، افزایش قابلیت های امنیتی آن است. در حال حاضر بسیاری از خانه های هوشمند دارای دورربین های امنیتی هستند که حرکت را ردیابی می‌کنند، فیلم می‌گیرند یا امکان پخش ویدیوی زنده را فراهم می‌کنند.

این روند ممکن است همزمان با به صدا درآمدن زنگ در یا حرکت در بخشی از خانه  تنظیم شود تا در مناطق خاصی از ملک شما نمایش داده شود. همچنین این سیستم می‌تواند امکان تماس ویدیویی با فردی را که در درب منزل شماست، فراهم نماید.

در سیستم امنیت هوشمند، ردیاب‌های هوشمند دود و مونوکسید کربن نه تنها زنگ خطر را به صدا در می‌آورند، بلکه می‌توانند با تلفن شما همگام‌سازی شوند تا در صورت دور بودن از ملک خود به شما هشدار دهند. این دستگاه ها اغلب می توانند برای ارسال اعلان های اضطراری به مخاطبین مشخص شده، تنظیم شوند.

سیستم آبیاری هوشمند

سیستم های آبیاری خودکار یکی از مهمترین گزینه‌ها در هوشمند سازی ویلا است. همچنین با استفاده از سیستم‌های آبیاری هوشمند، باغبانی به سطح جدیدی ارتقا داده می‌شود. این سیستم‌ها با استفاده از حسگرهای رطوبت خاک و اتوماسیون، آبیاری گیاهان را به طور دقیق و آسان انجام می‌دهند.

سیستم آبیاری هوشمند
با سیستم آبیاری هوشمند، به صورت بهینه باغ و فضای سبز محیط خود را مدیریت کنید.

پرده‌های هوشمند

پرده‌ هوشمند که تحت عنوان پرده‌های خودکار یا موتوریزه نیز شناخته می‌شوند با استفاده از فناوری پیشرفته، دنیایی از آسایش و زیبایی را به خانه شما هدیه می‌دهند. این پرده‌ها به جای استفاده از زنجیر یا طناب، با موتور الکتریکی کار می‌کنند و می‌توانند به طور خودکار باز و بسته شوند.

این نوع پرده‌ها قابلیت کنترل از راه دور با گوشی‌های هوشمند و حتی دستورات صوتی را نیز دارند و میتوان آنها را برنامه ریزی کرد که در ساعات مشخصی یا طبق سناریوهای متفاوتی، باز و بسته شوند.

اما این همه ماجرا نیست.

در خانه هوشمند Control4 شما می‌توانید سیستم‌های ترکیبی داشته باشید. یعنی مثلا سناریویی بچینید که در آن سیستم روشنایی با پرده‌های هوشمند هماهنگ باشد و با باز شدن پرده‌ها، چراغ‌ها خاموش شوند و… .

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوشمند سازی خانه می توانید با ما تماس بگیرید.

شماره تماس پشتیبانی (ساعات اداری): ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۲ و ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۶

۳. انواع خانه ی هوشمند بر اساس نوع کنترل و واسط کاربری

همانطور که پیش از این گفتیم خانه‌های هوشمند فراتر از یک مفهوم ساده، دریچه‌ای به سوی دنیای آینده هستند. دنیایی که در آن زندگی روزمره با ربات‌ها، هوش مصنوعی و اتوماسیون عجین شده است. اما این جذابیت‌ها شامل چه مواردی می‌شود؟

تنوع در کنترل و واسط کاربری

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های خانه‌های هوشمند، تنوع در روش‌های کنترل و واسط کاربری است. شما می‌توانید از طریق موارد زیر خانه خود را کنترل کنید:

  • فرامین صوتی: با استفاده از دستیارهای صوتی مانند الکسا، گوگل اسیستنت و سیری، می‌توانید به سیستم خانه هوشمند خود فرمان دهید.
  • کنترلرهای لمسی: با استفاده از صفحه نمایش‌های لمسی شیک و زیبا، وضعیت سیستم‌های مختلف را مشاهده و آن‌ها را کنترل می‌کنید.
  • اپلیکیشن موبایل: با نصب اپلیکیشن خانه هوشمند بر روی گوشی یا تبلت خود، از هر کجا که هستید به سیستم خود دسترسی خواهید داشت.
  • ریموت کنترل: با استفاده از ریموت‌های هوشمند، به راحتی و بدون نیاز به بلند شدن از مبل، تنظیمات دلخواه خود را اعمال خواهید کرد.
  • کلیدهای سناریوپذیر: با فشردن یک دکمه، سناریوهای مختلفی مانند «خروج از منزل» یا «حالت شب» را فعال می‌کنید. به این ترتیب اقداماتی که در آن سناریو تعریف کرده‌اید، خود به خود و به ترتیب انجام خواهند شد.
  • تلویزیون، تبلت و ساعت هوشمند: شما با هر سه این دستگاه‌ها می‌توانید خانه هوشمند خود را کنترل کنید.
انواع رابط کاربری در خانه هوشمند
از گوشی موبایل به عنوان یک رابط کاربری در خانه هوشمند میتوانید استفاده کنید.

۴. انواع خانه ی هوشمند بر اساس پروتکل ارتباطی

پروتکل‌های خانه هوشمند، که به عنوان استانداردهای عملیاتی اتوماسیون خانگی نیز شناخته می‌شوند، زبان مشترکی هستند که دستگاه‌ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر و با سیستم خانه هوشمند از آن استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، پروتکل‌ها مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌ها هستند که نحوه تبادل اطلاعات بین اجزای مختلف سیستم را تعیین می‌کنند.

انواع پروتکل خانه هوشمند

مهمترین پروتکل های استاندارد عبارتند از:

  1. پروتکل KNX
  2. پروتکل Ethernet IEEE 802.3
  3. پروتکل X10
  4. پروتکل RS-232
  5. پروتکل RS-485
  6. پروتکل مادون قرمز
  7. پروتکل Zigbee
  8. Wifi
  9. پروتکل Bluetooth/Bluetooth Low Energy (BLE)
  10. پروتکل Z-Wave
  11. Thread
  12. Matter
  13. پروتکل RF
انواع پروتکل ها
دستگاه ها در خانه های هوشمند طبق پروتکل های استاندارد با هم در ارتباط هستند.

بهتر است بخوانید: انواع پروتکل های خانه هوشمند؛ معرفی ۱۳ پروتکل سیمی و بی سیم استاندارد 

آیا همه دستگاه‌ها در خانه هوشمند، برای برقراری ارتباط به پروتکل نیاز دارند؟

خیر. برخلاف تصور رایج، همه دستگاه‌ها و سیستم‌ها برای کار با سیستم خانه هوشمند به پروتکل نیاز ندارند. به عنوان مثال، نصب‌های ساده‌تر مانند چراغ‌ها و پریزهای برق معمولاً بدون پروتکل کار می‌کنند. اما اکثر لوازم و دستگاه‌های اصلی، مانند ترموستات، قفل‌های هوشمند و دوربین‌های امنیتی، برای برقراری ارتباط با سیستم خانه هوشمند به پروتکل نیاز دارند.

نکته بسیار مهم: هر سیستم‌ هوشمند، با پروتکل خاصی کار می‌کند. به عبارت دیگر، اگر دستگاه شما از پروتکلی خاص استفاده می‌کند، باید مطمئن شوید که سیستم خانه هوشمند شما نیز از آن پروتکل پشتیبانی می‌کند.

در نتیجه در انتخاب پروتکل توجه به عوامل زیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است:

نکاتی برای انتخاب بهترین پروتکل

  • سازگاری: پروتکل باید با سیستم شما سازگار باشد.
  • قابل اطمینان بودن: امنیت و عملکرد قابل اعتماد را در نظر بگیرید.
  • قابلیت ارتقا: به آینده‌نگری و قابلیت ارتقا توجه کنید.
  • بُرد: به برد مورد نیاز خود برای دستگاه‌هایتان توجه کنید.
  • هزینه: پروتکل‌های مختلف ممکن است هزینه‌های متفاوتی داشته باشند.

برای کسب اطلاعات جامع تر درباره پروتکل‌های خانه هوشمند، می توانید به مقاله انواع پروتکل های هوشمند سازی ساختمان؛ معرفی ۱۳ پروتکل سیمی و بی سیم استاندارد مراجعه نمایید.

 

۵. انواع ماژول خانه هوشمند

ماژول خانه هوشمند که به عنوان عملگر نیز شناخته می‌شود، یک قطعه الکترونیکی کوچک است که وظیفه اجرای دستورات، سناریوها و ایجاد یکپارچگی در سیستم خانه هوشمند را برعهده دارد. خانه های هوشمند را می‌توان بر اساس ماژول‌ها نیز دسته بندی کرد:

ماژول ها بر اساس محل نصب

  • ماژول‌های سقفی
  • ماژول‌های تابلویی
  • ماژول‌های دیواری
  • ماژول‌های پشت کلیدی

ماژول ها بر اساس عملکرد

  • ماژول روشنایی
  • ماژول گرمایش و سرمایش
  • ماژول امنیت و نظارت
  • کنترل صوتی
  • ماژول تجهیزات صوتی و تصویری

برای مطالعه بیشتر در مورد انواع ماژول‌های هوشمندسازی ساختمان و کاربردهای آنها می توانید به مقاله ماژول هوشمند سازی ساختمان چیست و چه انواعی دارد؟ مراجعه نمایید.

ماژول های خانه هوشمند
انتخاب ماژول‌های مناسب به عوامل مختلفی مانند نوع سیستم خانه هوشمند، نیازها و بودجه شما بستگی دارد. خوشبختانه تنوع و کارکردهای گوناگون ماژول‌های برند Control4، انتخاب را برای شما آسان‌تر می‌کند.

۶. انواع خانه هوشمند بر اساس تکنولوژی

تکنولوژی‌های به کار رفته در سیستم هر خانه هوشمند می‌تواند متفاوت و از انواع زیر باشد:

  • شبکه حسگر بی‌سیم (WSN-Wireless Sensor Networks): این شبکه به علت استفاده از حسگرهای مختلف مانند ردیاب‌های حرکت، دما و گاز و همچنین به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و مقیاس‌پذیری محبوبیت زیادی دارد.
  • سیستم چند عاملی (MAS-Multi Agent System): این سیستم از چندین عامل هوشمند برای حل مسائل پیچیده، کاهش زمان محاسباتی و مصرف انرژی استفاده می کند.
  • پردازش تصویر (IP-Image Processing): سیستم‌های مبتنی بر IP داده‌های دوربین را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا کنترل حرکات و خدمات امنیتی را ارائه دهند.
  • اینترنت اشیا (IoT): سیستم مبتنی بر اینترنت اشیا، دستگاه ها را از طریق اینترنت متصل می کند و امکان انتقال خودکار داده ها را بدون دخالت انسان فراهم می کند.
  • هوش مصنوعی (AI): هوش مصنوعی با فعال کردن تشخیص اتفاقات، امنیت و مدیریت انرژی، قابلیت‌های سیستم خانه هوشمند را افزایش می‌دهد.
  • یادگیری ماشینی (ML) و یادگیری عمیق (DL): این دو زیر مجموعه‌های هوش مصنوعی هستند و از تحلیل داده‌ برای پیش‌بینی و تصمیم‌گیری، بهبود برنامه‌های امنیتی و مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌کنند.
  • شبکه های عصبی (Neural Networks) و منطق فازی: از این روش ها برای تصمیم گیری و استخراج اطلاعات استفاده می شود.
  • سیستم جهانی برای موبایل (GSM) و بلوتوث: سیستم‌های مبتنی بر GSM هشدارها را از طریق پیامک ارسال می‌کنند، در حالی که سیستم‌های مبتنی بر بلوتوث کنترل را از طریق برنامه‌های گوشی هوشمند امکان‌پذیر می‌کنند.

رویکردهای فناورانه مانند WSN، IoT، AI و … باعث تکامل سیستم خانه های هوشمند شده و تجربه خانه هوشمند شخصی، کارآمد و ایمن را امکان پذیر می کنند.

۷. انواع خانه هوشمند بر اساس برند

برندهای زیر معتبرترین برندهای جهان هستند که در بازار ایران هم محبوبیت بالایی دارند:

  1. کنترل فور (Control4) برند آمریکایی
  2. کرسترون (Crestron) برند آمریکایی
  3. ای بی بی (Abb) برند سوئدی – سوئیسی
  4. اشنایدر الکتریک (Schneider Electric) برند فرانسوی
  5. اورویبو (Orvibo) برند چینی
  6. اینترا (Interra) برند ترکیه‌ای

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله خدمات و مزایای انواع برندهای هوشمندسازی ساختمان مراجعه نمایید.

سخن پایانی؛ انتخاب سیستم مناسب

ما در این مقاله آموختیم که خانه های هوشمند بر اساس فاکتورهای مختلف، دسته بندی متفاوتی دارند و سعی کردیم شما را با آنها آشنا کنیم. خانه‌های هوشمند، آینده زندگی هستند. با انتخاب سیستم مناسب، می‌توانید از مزایای بی‌شماری که این سیستم‌ها ارائه می‌دهند بهره‌مند شوید و تجربه خود از زندگی را متحول کنید.

با وجود تنوع در سیستم‌های خانه هوشمند، انتخاب سیستم مناسب برای هر محیط چالش برانگیز است. برای این کار باید به نیازها و انتظارات خود، بودجه‌تان و همچنین قابلیت‌های هر سیستم توجه کنید.

 مشاوران ما در شرکت هوشمند سازی پلان اولین و برترین نماینده خانه هوشمند Control4 آمریکا در خاورمیانه، با بیش از یک دهه سابقۀ درخشان در طراحی و پیاده سازی سیستم های هوشمند آماده هستند تا بهترین خدمات هوشمند سازی ساختمان را با توجه به بودجه و نیازتان، در اختیارتان بگذارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هزینه هوشمند سازی خانه می توانید با ما تماس بگیرید.

شماره تماس پشتیبانی (ساعات اداری): ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۲ و ۰۲۱۲۶۶۵۲۳۴۶

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا
×

خانه هوشمند Control4

در صورت نیاز به مشاوره، از طریق واتس اپ با کارشناسان پشتیبانی در ارتباط باشید.

×